Discussiëren, ik zeg doen!

Discussiëren, ik zeg doen!Een discussie wordt door twee of meer personen gehouden en kan over een of meerdere onderwerpen gaan. Een goede discussie verloopt rustig, maar het kan er ook emotioneel aan toegaan. Men kan geïrriteerd, gefrustreerd en/of kwaad worden, waardoor de discussie heftig kan verlopen.

Tegenwoordig worden veel discussies digitaal uitgevoerd via bijvoorbeeld e-mail of sociale media. Dit geschiedt dan door het uitwisselen van berichten in tekstvorm al dan niet voorzien van illustraties. Het kan ook via video-conferencing, waarbij men elkaar via een microfoon, luidspreker, videocamera en beeldscherm kan horen en zien. Het voordeel van deze vormen is onder andere dat men niet hoeft te reizen, wat handig is bij langere afstanden. Het scheelt dus veel reistijd. Heb zelf ooit eens 2,5 uur moeten autorijden van Rotterdam voor een vergadering op een scheepswerf vlakbij Hoogezand-Sappemeer en daarna weer terug. In totaal was ik zeker 5 uur reistijd op die dag kwijt voor een vergadering.

Een nadeel van digitaal discussiëren in de vorm van tekstberichten, met name op sociale media, is dat teksten aan de andere kant van de lijn vaak anders geïnterpreteerd worden. Hierdoor vliegt een discussie vaak uit de bocht met een knallende ruzie tot gevolg. Een oorzaak kan liggen in het feit dat men een tekst intikt en te snel op het verzenden-knopje klikt zonder de tekst eerst goed te overpeinzen. Zonder goed in te kunnen schatten hoe iets inhoudelijk aan de andere kant van de lijn geïnterpreerd wordt. Men probeert een getypte discussie te laten verlopen alsof er gewoon met de mond gesproken wordt en dat gaat nooit lang goed.

Zelf gaat mijn voorkeur uit naar een meer directe en persoonlijke discussie, waarbij de deelnemers aan de discussie elkaar kunnen aankijken. Dit kan aan een bureau, vergadertafel, tafel in een café/restaurant of op een bankje buiten in de open lucht zijn. Hierdoor verloopt een discussie voor alle deelnemende partijen duidelijker en zal men ook beter op elkaar reageren, dan bij de vaak onpersoonlijke digitale discussie door middel van tekstberichten. Kunnen anticiperen tijdens een discussie kan veel misstanden voorkomen.

Ik heb in mijn leven vele discussies gevoerd. Emotionele, heftige en moeilijke discussies. Schreeuwend met de buiken en neuzen tegen elkander. Mensen moeten vertellen dat ik ze ging ontslaan, terwijl ik wist dat de kans groot was dat zij en hun gezin in de armoede terecht zouden komen. Dat waren moeilijke discussies om aan te gaan voor mij.

Onlangs heb ik zo’n digitale discussie gevoerd op de sociale media en deze vloog compleet uit de bocht. Iets waar ik altijd al bang voor was. Zelf had ik het gevoel geen grip op de discussie te hebben, alsof we langs elkaar heen praatte en ik net zo goed tegen de muur of een ander levenloos voorwerp had kunnen praten. De gehouden discussie stelde me enorm teleur en ik raakte hierdoor zeer gefrustreerd. Uiteindelijk zijn over en weer zeer lelijke, onaangename en onterechte dingen over elkander gezegd. Het leidde tot een hetze tegen mij, waardoor ik mij bedreigt voelde en uiteindelijk de desbetreffende sociale media verlaten heb (tijdelijk?). Mijn tegenpartij wou het ook niet onder vier ogen uitpraten, zodat we als volwassenen de vriendschapsrelatie konden beëindigen in plaats van als een stel rellende pubers op de sociale media. Ondanks dit heb ik geen haatgevoelens jegens de ander en ben ook niet boos op dit persoon. Alleen maar teleurgesteld en gefrustreerd.

De hierboven genoemde discussie was wel de meest onbegrijpelijke, waardeloze, teleurstellende en frustrerende van allemaal voor mij.

Mijn mening is dat degene die weigert een discussie onder vier ogen uit te praten altijd de discussie verliest. Voor zover je van winnaars of verliezers kan spreken tenminste, want in zo’n geval verliezen beide partijen eigenlijk altijd.

Leestip: Online discussiëren over moeilijke onderwerpen: hoe hou je het beschaafd? door Onno Hansen-Staszyński.

Auteur: McDonald

Sporadisch op Twitter, maar tegenwoordig steeds vaker op Mastodon als @McDonald_69.